GebelikGebelik ve Gebelik Takibi KitabıGebelikte Spor

Gebelikte Egzersiz

Gebelik sırasında yapılan egzersizler annede kilo artışını engelleyebileceği gibi gestasyonel diabet riskini azaltmaktadır. Egzersizlerle vücut direnci ve kas tonusu artışı ile doğum daha kolaylaşır.
Egzersiz yapan gebelerde, gebelikte görülen bel ağrıları, kramplar ve kasık ağrıları daha az olmaktadır ve egzersiz sırasında oksijen ihtiyacı artar. Kalp, artan  bu oksijen  ihtiyacı nedeniyle kalp atım hızını ve dolayısıyla dakikadaki kalp atım volümünü artırmak zorunda kalır. Yapılan egzersiz sırasında herşeyin normal gidebilmesi için, iyi bir kardiak verinin olması gerekir. Kondisyonu ve kalbi normal olan kişiler rahatsız edici bir taşikardi olmadan kalp verisini artırarak egzersizi iyi tolore edebilirler. Gebelikte bu olay biraz da farklıdır.

Gebe kadında kilo artışı egzersiz yapılmasını zorlaştırmaktadır. Kardiak veri artışı gebelikte kısmen artmış durumdadır. Bu yüzden gebelerde egzersiz sırasında kalbin veri  artışını artırmaları sırasında biraz zorlanmaktadır.

Egzersizin mekanizması nedeniyle kardiak atımdaki kan miktarının  en  çok  kas tabakaları ve ciltte dağılmakta olup böbrek ve dalak bölgesinde giden kan volümü azalmaktadır. Bu mekanizma nedeniyle rahime giden kan  volümünü  de  azalacağından  fetusa  oksijen  geçişi  azalacaktır. Bu sırada fetusun oluşturmuş olduğu ısının kan yolu ile uzaklaştırılmasında da problemler olmaktadır. Fetusun oluşturmuş olduğu ısının uzaklaştıralamamasına bağlı fetusta oluşan ısı yükselmesi, fetusun kalp  fonksiyonlarında ve   kordon  dolaşımında   bozukluklara  sebep  olur. Bu durum eğer fetus sıkıntıda ise onu daha da zorlayacak bir durumdur. Bu yüzden gebelik sırasında yapılacak egzersiz için mutlaka bir hekime danışmalı ve hekimin direktifleri doğrultusunda egzersizlere başlanmalıdır. Anne egzersizlere kondisyonlu birisi ise fetus etkilenmeyecektir. Ama anne kondisyonu yeterli değilse kalp dakika atımının 100’ün üstünde olmaması önerilmelidir. Anneler gebelik öncesi egzersiz yapıyorlarsa gebelik sırasında bunu azaltmalıdırlar. Hiç egzersiz yapmayan bir kadın ise egzersiz dozunu yavaş yavaş arttırmalıdır.

Gebelerin günlük yaşamlarında dikkat etmesi gereken duruşlar, hareketler ve diğer önlemler.

Gebe kadın öne eğilmemeli çömelerek iş yapmalı ancak uzun süre çömelme pozisyonunda durmamalıdır

Gebe kadın iş yaparken vücut desteklenmelidir

Otururken, yatarken dizler ve kalçalar bükük durumda tutulmamalıdır. İstirahat ederken ayaklar bir destekle kalça düzeyinde yukarıda tutulmalıdır.

Egzersizlere gebeliğin 4. Ayında başlanması, başlamak için 8. Aydan geç kalınmaması uygundur. Egzersizler tıbbi bir riski olmayan gebelere önerilir.

Gevşeme Egzersizleri

Çocuk pozisyonu: Bir yoga pozisyonu olup gevşetici, germe özelliği vardır. Artmış bel kavsi düzleşmesini azaltmak amacıyla önerilir. Gebelik ayına göre pozisyon değişir. Ayaklar üzerinde çömelinir, dizler ve ayaklar belli bir açıklığı sağlamak için ayrı tutulur. Ayak parmakları birbirine doğru yaklaştırılır. Sonra baş zemine dokunur ve kollar, bacaklar hizasına getirilir. Gebeliğin geç dönemlerinde hareketi daha iyi yapmak için yastık kullanılabilir.

 

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
Call Now ButtonBizi Arayın
Kapalı
Kapalı